بخشش گناه پیامبر معصوم ( صلی الله و علیه و آله ) !!! .

 

آیا انبیاء عظام ، بخصوص جناب سید الانبیاء حضرت محمد صلی الله و علیه و آله ، گناه می کنند ؟ آیا انبیاء معصوم نیستند ؟

علت طرح این سوال ، آیه دوم سوره فتح می باشد که می فرماید :

 

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏  إِنّا فَتَحْنا لَكَ فَتْحًا مُبينًا (1) لِيَغْفِرَ لَكَ اللّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ ما تَأَخَّرَ وَ يُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَ يَهْدِيَكَ صِراطًا مُسْتَقيمًا (2) .

 

ترجمه آیات : ما تو را پيروزى بخشيديم [چه‏] پيروزى درخشانى! (1)

تا خداوند از گناه گذشته و آينده تو در گذرد و نعمت خود را بر تو تمام گرداند و تو را به راهى راست هدايت كند. (2)

 

همانطور که ملاحظه می کنید ، در آیه دوم ، صحبت از بخشش گناهان کسی است که او و اهلبیتش علیهم السلام ، بضرورت جایگاه و مقامشان در بین خلایق ، باید از هر گونه رجس و پلیدی مصون باشند تا هادی کاملی برای بشریت محسوب شوند ، اما براستی آن بخشش مذکور و آن گناهان گذشته و آینده ( که در آیه دوم آمده است ) چه معنا و چه منظوری را می رساند ؟ 

 

نظر شما چیست ؟  

بسم الله الرحمن الرحیم .

 

قابل توجه داوطلبین مجاز به انتخاب رشته آزمون كارشناسى ارشد در رشته اللهیات ( کلام و فلسفه اسلامی ) .

 

تا چند روز دیگر ، کارنامه اولیه داوطلبین مجاز به انتخاب رشته آزمون كارشناسى ارشد اعلام می شود . بهمین جهت لازم دیدم که رشته جدیدی که از سال گذشته تحصیلی ، در دانشگاه قم شروع بکار کرده است – و حقیر هم یکی از دانشجویان این رشته هستم - معرفی کنم .

 

رشته شیعه شناسی با گرایش کلام ، با پیشنهاد حضرت حجه الاسلام و المسلمین دکتر محمود تقی زاده داوری ، که ریاست موسسه شیعه شناسی و معاونت پژوهشی دانشگاه قم را هم بر عهده دارند ، بوجود آمد و  به مدیر گروهی ایشان در دانشگاه قم شروع بکار کرد .

ادامه نوشته

حَمَلَةُ کتابُ الله .

( اهلبیت علیهم السلام و فهم حقایق قرآن ) .

 

قرآن آخرین و جامعترین کتاب آسمانی است . که معجزه ی جاویدان و پاینده تا قیامت می باشد . پس لازمه ی وجودی برای این معجزه الهی ، آنست که در هر لحظه معجزه باشد و طبیعتا به یک زمان و مکان خاصی تعلق نگیرد .

 

ادامه نوشته

فیش 6 . ( چیستی دین )

تعریف مرحوم اقبال لاهوری از دین.

 

چیست دین برخاستن از روی خاک   تا ز خود آگه گردد جان پاک

 

حاشیه . ایشان در این بیت ، دین را تعریف نکردند بلکه دینداری را تعریف کردند .

اما توضیح مختصر شعر : دیندار به کسی می گویند که دست از تعلقات و وابستگیهای خاکی و دنیایی بکشد تا خود را بشناسد و  این امر میشر نمی شود مگر زمانیکه جان( روح ) آدمی آلوده به غبار حاصل از خاک( دنیا ) نشده  باشد  .

 

مأخذ : کلیات اشعار فارسی اقبال . مجلد چهارم . فلک عطارد . دین و وطن . ص 304.

فیش 5 . ( چیستی دین )

تعریف شهید محمد جواد باهنر از دین .

 

دین عبارت است از نظام اعتقادى، عملى و اخلاقى به هم پیوسته‏اى است که از جانب خدا بر پیامبران وحى شده است ‏تا مردم را بر آن اساس، ارشاد و راهنمایى نمایند .

 

حاشیه. ایشان دین را یک مجموعه نظاممند می دانند که تمام بخشهایش بهم وابسته و تنیده اند .

شایان ذکر است که شاید منظور شهید از "عملی " در خط اول ، مسائل فقهی و حقوقی باشد .

 

مأخذ : کتاب معارف اسلامی . چاپ دفتر نشر فرهنگ اسلامی . سال 61 . ص 70 .

فیش 4 . ( چیستی دین )

تعریف آیت الله جعفر سبحانی از دین.

 

دين يك معرفت و نهضت همه‏جانبه به سوى تكامل است كه چهار بعد دارد:

اصلاح فكر و عقيده، پرورش اصول عالى اخلاق انسانى، حسن روابط افراد اجتماع، حذف هرگونه تبعيضهاى ناروا.

 

همه اين ابعاد در پرتو ايمان به خدا تحقق مى‏پذيرد. اينك ما همه اين ابعاد را به صورت فشرده مطرح مى‏كنيم:

 

ادامه نوشته

فیش3 . ( چیستی دین )

تعریف دکتر اعوانی ( رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران ) از دین .

 

دين ، خطاب خداوند است‏به انسان از طريق وحى.

پس دين دو جنبه دارد: يكى الهى و ديگرى بشرى. بدين معنى كه يك طرف دين خداوند است و طرف ديگر آن انسان. پس مواجهه انسان است‏با خداوند، مطلق است یا مقيد.

دين، سراسر و يكپارچه، معناست. از اصول عقايد دين، مانند توحيد، نبوت، معاد، عدل و امامت گرفته تا فروع دين، همه حقايقى است قابل فهم .

 

حاشیه . طبق نظر ایشان تمامی ادیانی که غیر آسمانی هستند ، دین محسوب نمی شوند و همینطور تمامی مکاتب ساخته شده ( توسط انسان ) غربی .

 

مأخذ : وبلاگ نیلوفر ( استاد مصطفی ملکیان ) .

فیش2 . ( چیستی دین )  

موضوع : تعریف دین در مکتب اگزیستانسیالیسم .

 

در این مکتب با توجه به نظرات منتشر شده از اندیشمندانشان ، دین را اینگونه تعریف می کنند : حالت اشتياق و دلبستگى نسبت به وجود ويژه انسانى (و حتی وجود به طور كلى ) .

اما سوالی که در این مقام برای فهم بیشتر از این تعریف ، قابل طرح است اینکه :

منظور از وجود ( که در تعریف دین بیان شده ) چیست ؟ و آیا این نوع نگاه ، نگاه اومانیستی نیست ؟ و بطور کلی منظور از اصالت وجود از نگاه این مکتب چه می باشد ؟

 

این تعریف از دین ، در مقاله " بُعد فراموش شده دين " از پل تيليش (1886 - 1965) اگزيستانسياليست آلمانى ، و با ترجمه جمال كاظمى ، در سایت pajoohe.com منتشر شده است .

 

در انتظار نظرات گرانبهایتان .

طرح پژوهشی . ( چیستی امامت و ولایت اهلبیت علیهم السلام)

 یکی از مباحث مهم مطرح در شیعه ، موضوع امام شناسی است .

ادامه نوشته

فیش 1 ( چیستی دین ).

موضوع : محبت و دین .

 

الدِّينُ هُوَ الْحُبُّ وَ الْحُبُّ هُوَ الدِّينُ (وسائل‏الشيعة ج : 16 ص : 171).

 

طبق این حدیث ، دین همان حب است و حب همان دین است .

حب در لغت یعنی محبت . و باتوجه به  معنی دین در لغت عرب که بر دو وجه است یعنی یا جزا و یا اطاعت .

 که هر دو به نوبه خود محبت است و آنچه که قابل توجه است اینکه این محبت دو سر دارد زیرا اطاعت هم دو سر دارد ، که یک سرش به خدامی رسد و سر دیگر به انسان .

محبت خدا به انسان یعنی رحمت چه رحمانیت و چه رحیمیت .

و محبت انسان یعنی رضایت و تسلیم و ایثار در راه خدا .

و از طرفی آنچه که قابل توجه  است اینکه شما دین را هر چه تعریف کنید ، باز طبق این نقل ، عشق و علاقه ، محبت و لذت است نه کراهت و افیون و مصیبت .

و  حال باید این نقل را در تعاریف دیگر از دین لحاظ کرد تا که چه در آید .