بسم الله الرحمن الرحیم .
در پاسخ به بعضی از نظراتی که در مورد چند پست گذشته ( بخشش گناه پیامبر معصوم ) ، چند نکته را قابل ذکر می دانم :
1. هدف از طرح اینگونه مطالب ، فقط در جهت عینیت بخشی به جایگاه تعقل و تفکر و تدبر ( که هر کدامشان با دیگری تفاوت معنایی دارد ) در اسلام است . زیرا بر تامل کنندگان قرآنی ، پوشیده نیست که اهمیت دهی قرآن ( و در موازات آن اهلبیت علیهم السلام ) به جایگاه عقل آنقدر رفیع و با عظمت است که میتوان گفت قرآن برای عاقلان و متفکران و متدبران ، نازل شده است و بس .
2. بعضی از دوستان ، خرده گرفتند که چرا جواب و سوال ، با هم بیان نشد ! در حالیکه حقیر ، قبل از پست سوال ، به جواب آن هم توجه و علم داشتم . که شاهد بر این مدعا ، طرز بیان سوال ( اعم از بیان آیات ، و چینش کلمات در ترکیب سوال ) می باشد . ولکن ، با توجه به هدف طرح این مطلب ، و برای آگاه شدن از نظرات خوانندگان محترم ، لازم به چنین کاری بود .
3. بعضی از دوستان ( مانند خواهر نیوشا ) ، متاسفانه ، با یک بی حوصلگی و بی انفصافی ، حکم غیر عاقلانه را از این مطلب اخذ کردند . چرا که اگر به متن سوال ، با دقت می خواندند دیگر ، هیچ گونه نتیجه این چنینی را بیان نمی کردند و اگر حداقل انصاف را رعایت می کردند شاید ایشان را ( در ابتدا ) به تفکر وادار می کرد .
4. همانطور که بعضی از دوستان بیان فرمودند : کلمه ذنب ، در این آیه ( با نگاه ابتدایی و اولی ) ، و با توجه به جایگاه پیامبر علیه السلام در اسلام ( یعنی معصومیت پیامبر ) ، به معنی گناه ( که معنی اسلامی از کلمه ذنب می باشد ) ، مد نظر نیست بلکه به معنی امر خلاف هر چیزی ، اطلاق می شود . که بعضی از مفسیرین شیعه ، به استناد معنی لغوی ( غیر اسلامی ) کلمه ذنب ، بیان فرمودند که منظور از گناه ، اعمال رسول علیه السلام است که در نظر اهل مشرک ناپسند بود مانند دعوت به توحید ، و همینطور کلمه " غفر " ، به معنی پوشاندن آن اعمال به اصطلاح ناپسند می باشد . و علت این پوشش هم ، آن فتح عظیم بود ، که باعث شد رسول علیه السلام و یارانش ، برای همیشه ، راحتر از قبل ، وظایف خود را انجام دهند .
5. در روزهای آتی به امید باری متعال ، در مورد این آیه ، سوالات و مباحثی که مطرح می باشد منتشر خواهم کرد . بدیهیست که نظر حقیر ، فقط آنچه که در بند 4 بیان شد ، نمی باشد چرا که نظر فوق ، نظری ابتدایی می باشد . چون قرآن دارای بواطنی است که اگر در هر زمان ، حجاب از آنها کنار رود ، میسوزاند هر آنچه که باید بسوزند ( در عشق و فنای دوست ) .
6. از دوستان و خوانندگان عزیز استدعا می کنم در این مباحث ، بطور دقیق و هوشمندانه وارد شوند ، و فقط متوقف به نظرات دیگران ( و یا تفاسیر موجود ) نشوند که این همه خسران ، انشاء الله از شیعیان و محبین اهلبیت علیهم السلام ، برداشته شود .