زیارت حضرت رسول علیه و آله السلام از راه دور .
زیارت کردن در عمل ، از ماده و نوع ملاقات کردن است ولی در باطن از ملاقات کردن بکلی متفاوت است. زیرا وجه تفاوتش ، در ماهیت و حقیقت ایندو ( ملاقات و زیارت ) عمل است .
یکی از زیارات ممدوحه که در جوامع روایی ما مانند یک ستاره می درخشد زیارت سید الانبیاء و المرسلین است آنهم از راه دور .
آنطوری که در مقدمه و آداب این زیارت آمده است ابتدا باید زائر در نزد خود مکانی و یا بلندی در نظر بگیرد ، و فرض و تجسم کند که آنجا قبر رسول علیه و آله السلام است. و سپس مانند آنکه در محضر آن وجود مقدس و بزرگوار می باشد ، با تمام توجه شروع به خواندن زیارت وارده کند . ( شایان ذکر است که اینگونه آداب را علمای علوم رفتار شناسی مانند روانشناسی ، روانکاوی کنند که این آداب و یا این تجسم چه حکمی دارد چه تاثیری در وجود زائر می گذارد و از این تجسمات و آداب در کجای زندگی هم می شود استفاده کرد . )
زیارت این وجود نازنین با شهادت به یگانگی خداوند متعال و رسالت جناب رسول علیه و آله السلام شروع می شود و سپس سلام دادن با اوصاف و القاب پرمغز ادامه می یابد و بر زائر لازم است که در آن القاب و اوصاف بصورت تک تک و انفرادی تامل کند و سپس بصورت سلسله وار . چرا که هر لقبی و هر سلامی با یک حکمت و حقیقتی در پیش و پس سلام و لقب دیگر قرار گرفته است . و بعد از آن سلامها ، فعالیتها و رنجها و مصیبتهای ایشان در راه تبلیغ و اجرای اوامر الله تعالی سخن به میان می آید ، که در هر کلمه و جمله اش ، می توان هم با علم کلام ( در جهت دفع شبهات ) ، و و هم با فلسفه ( در جهت فهم و درک فلسفه وجودی خلقت نبی و رسول و انسان و جهان )، آشنا شد .
هر جند این جملات در حالت و صورت دعایی بیان شده است اما بر اهلش پوشیده نیست که معومین سلام الله علیهم اجمعین ، فراوانی از معارف را که در هیچ سخنی بیان نمی دارند در ادعیه های خود بیان می دارند و این نکته ی بسیار مهم است .
و در اثنای زیارت، چهار رکعت نماز همراه با تسبیح حضرت صدیقه سلام الله علیها لازم به اقامه است . و بعد از آن دعا برای خود شروع می شود و در همانجا بیان می شود که زیارت رسول علیه و آله السلام ، عاملی است برای مغفرت رب برای انسان ، مانند آنکه در زمان حضور جناب ایشان به محضرشان شرفیاب می شود .
و بعد از آن صحبت از قیامت با اوصاف وحشت زا و طاقت فرسا و دهشت بار بیان می شود و خلاصی خود را در آن لحظات از باری متعال مسئلت می کند .
و در پایان ، وداع با حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم ، شروع می شود و در پیایانش آمده است : السلام علیک یا رسول الله و رحمة الله و برکاته و لاجعله الله آخر تسلیمی علیک . یعنی ای رسول خدا ، خدا قرار ندهد این سلام منرا آخرین سلام .
باید خدای متعال توفیق دهد ، تا بتوانیم از تمام مطالب مطرح شده در آن زیارت ، حظ وافر معرفتی ، ببریم . آمین .
شایان ذکر است که توفیقی است برای کسی که این زیارت هر روز ، در زمان و مکان معین و ثابت ( حتی المقدور ) ، قرائت کند . که اثرات جالب ( مسلما ) دارد . مگر می شود انسان هر روز به زیارت رسول عالمین علیه و آله السلام ، برود اما اثری در وجودش هویدا نشود . ( که اگر نشود عیب از زائر است نه مزور ) .
این زیارت شریف در مفاتیح الجنان جناب حاج شیخ عباس قمی رحمة الله علیه موجود است .